Skydda dig mot id-kapning

Antalet bedrägerier med hjälp av stulna identiteter ökar och stölderna kan ske på olika sätt. Var alltid försiktig med dina personliga uppgifter och om dokument som innehåller personlig information.

Id-kapning

Id-kapning betyder inte att någon har tagit dina identitetsuppgifter eller att du inte kan använda dem längre. Id-kapning betyder att någon har fått tag på personlig information om dig, som till exempel ditt personnummer eller dina bankkortsuppgifter och använder dem för att utge sig för att vara du.

Bedragarens vanligaste sätt att lura dig

Ett vanligt sätt att bli lurad är att du får e-post där avsändaren utger sig för att vara någon du känner eller ett känt företag. Det kan också vara ett besked om att du har vunnit pengar på ett lotteri med en väntande vinst. Ett annat exempel är att någon lockar dig att klicka på en annons där du erbjuds en produkt för en låg summa.

Metoderna uppmanar dig att fylla i dina bankkorts- och/eller personuppgifter direkt i meddelandet eller på en falsk webbsida, där avsändarens e-post och webbsida kan se professionell och genuin ut. Syftet är att skapa trygghet och få dig att lämna ut privat information.

Bedragaren kan sedan ta lån och beställa saker i ditt namn. Ett annat sätt är att bedragaren skickar e-post i ditt namn till närstående för att lura dem. För att undvika dessa situationer, lämna bara ut personlig information till personer som du litar på och i situationer där du känner dig trygg.

Minska risken för id-kapning

Att få sin identitet stulen är obehagligt och leder också till praktiskt besvär som att kort måste spärras och förnyas. Genom enkla åtgärder kan du se till att din identitet inte hamnar i orätta händer. Läs checklistan "Minska risken för id-kapning".

Checklista

Minska risken för id-kapning

  • Använd ett bra lås till din brevlåda så att ingen kan stjäla din post och komma åt dina personliga uppgifter.
  • Särskilt via internet kan man utsättas för angrepp av identitetstjuvar. Se till att skydda din dator för eventuella angripare (Läs mer på sidan: Skydda din dator)
  • Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i sopor eller i pappersinsamling.
  • Uppdatera/skicka aldrig dina identitetsuppgifter, lösenord eller bankkortsuppgifter via e-post.
  • Banker frågar aldrig via e-post eller sociala medier om dina koder, lösenord eller bankkortsnummer.
  • Om någon tar kontakt med dig via mail eller telefon och vill ha information från dig – ska du alltid be att få återkomma via företagets växel. Det kan röra sig om phishing.
  • Öppna inte bilagor i e-post från okända eller oväntade avsändare. Kontakta istället den aktuella avsändaren om du vill undersöka vidare
  • Du kan inte vinna på ett lotteri utan att köpa en lott.
  • Ett erbjudande som låter för bra för att vara sant är oftast det.
  • Anslut dig till digitala kreditupplysningstjänster eller digitala brevlådor, då vet du snabbt om du utsatts för id-kapning genom att någon ansökt om lån/kredit i ditt namn.
  • Spärra obehörig adressändring.
  • Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag. Följ upp om du inte känner igen en utgift eller betalning.
  • Det är viktigt att förstöra elektroniska media, som CD-skivor, USB-minnen, hårddiskar med personlig information innan du kastar/säljer dem.

Om du blivit utsatt

Om du har blivit utsatt för bedrägeri där någon har använt din identitet, exempelvis kreditbedrägeri (dvs när någon annan olovligen sökt lån/kredit i ditt namn) ska du genast göra en polisanmälan och spärra dina identitetshandlingar hos utfärdaren.

Läs checklistan: Åtgärder vid id-kapning

Podcast

Publicerad: 2015-10-12
Uppdaterad: 2016-12-21
Skribent: Anna Agarwal
Innehållsansvarig: Anna Agarwal