Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Startsida

Säkra din information med en säkerhetskopia

På samma sätt som du har en extranyckel till dörren eller ett reservdäck till bilen är det viktigt att ha en kopia på din dator om något skulle hända. Säkerhetskopia, eller backup, är ett viktigt verktyg för att säkerställa att du inte förlorar sparade filer på din dator om den går sönder eller om du utsätts för skadlig kod.

Säkerhetskopiering är en kopia av information på din dator som gör det möjligt att återställa den om originalet försvinner eller skadas. Att ha en säkerhetskopia är en viktig del i administrationen för både stora och små företag, men även privatpersoner rekommenderas göra regelbundna säkerhetskopior av viktiga filer.

Om det händer att din dator går sönder och inte längre går att starta, är det enda sättet att återfå informationen att ha en säkerhetskopia. Samma sak gäller om den utsatts för virus eller annan skadlig kod som kan leda till att din dator krypterats och blivit oåtkomlig för dig.

Det kan till exempel hända genom att du klickar på en länk du inte känner igen. För att undvika att förlora dina lagrade filer är det viktigt att har tagit regelbundna säkerhetskopior och att du på förhand övat på att återställa informationen. 

Checklista

Tänk på det här när du säkerhetskopierar

  • Ha en säkerhetskopia i form av exempelvis USB-minne, extern hårddisk, databas eller molntjänst.
  • Säkerhetskopiera ofta och med jämna mellanrum. Har du endast en säkerhetskopia från några dagar tillbaka, riskerar du att även denna blivit smittad av eventuellt virus. 
  • Testa din säkerhetskopia i förväg, så du vet hur du ska göra om du behöver återställa information.
  • Koppla ur din säkerhetskopia från din dator mellan kopieringarna. Annars kan även den utsättas för virus eller annan skadlig kod.  

Publicerad: 2021-09-23
Uppdaterad: 2021-10-04
Skribent: Kommunikation
Innehållsansvarig: Marianne.RildeBjorkman@msb.se