Idrott och lek

Att få leka och sporta är viktigt för barns och ungas utveckling. Chanserna till ett friskare liv ökar för den som rör på sig efter egen förmåga. Men som vuxen behöver du veta lite om riskerna för barn vid olika typer av lek och idrott. Då kan du hjälpa till att anpassa aktiviteten till barnets ålder och mognad.

Minska riskerna vid lek

Fler pojkar än flickor skadar sig vid olika typer av lek. En stor del av olyckorna händer på lekplatser och på skola/fritidsgård. Ofta beror olyckorna på att barnet snubblar, ramlar från lekredskap eller att barn har sprungit på varandra eller på något föremål.

Några saker att tänka på

  • Leksaker och lekredskap ska vara säkra och underhållas regelbundet.
  • Underlagen ska vara mjuka och stötdämpande.
  • Det får gärna finnas så kallade inspringningsskydd mellan gungor.
  • Utrymmen mellan lekredskapen ska vara väl tilltagna.
  • Minst en vuxen ska ha uppsikt.

Anpassa cyklingen efter barnets ålder

Vanliga olyckor när barn cyklar, är fall från cykeln eller kollision med något föremål. Ibland blir resultatet frakturer eller öppna sår.

Tips

  • Använd hjälm.
  • Kör på cykelvägar.
  • Belysning och reflexer i mörker.
  • Underhåll cykeln - bromsar, bra däck och kedjeskydd.
  • Forskning visar att först vid fem- till sexårsåldern är ett barn moget att cykla på en tvåhjuling.
  • När barnet är i femårsåldern kan du själv ge stöd genom att hålla i pakethållaren. Stödhjul ger en falsk känsla av balans och kan leda till en hög hastighet där barnet lätt tappar kontrollen.
  • Barn under 12 år bör inte cykla i trafiken.

Fakta

För flickor är cykling, fotboll och hästsport de aktiviteter där flest olyckor och skador sker. För pojkar är det cykling, fotboll, ishockey och utförsåkning som är mest skadefrekventa. Även vid cykling är det mest pojkar mellan 11 och 14 år, som skadar sig.

Publicerad: 2015-09-17
Uppdaterad: 2015-12-02
Skribent: Anna Teljfors Lundwall
Innehållsansvarig: Anna Teljfors Lundwall