Skotta snö utan ryggont

Värm upp och skotta med lugna rörelser utan att samtidigt böja och vrida på ryggen. På så sätt minskar du risken för skador.

Kvinna skottar snö
Värm upp innan du skottar snö. Foto: Johan Eklund/MSB

Risken för ett akut ryggskott är stor om du inte hinner värma upp eller tänka efter. Är du stressad och arg är det lätt att du börjar halka runt och rörelserna blir ryckiga och okontrollerade. Snöskottning är ett rejält träningspass som kräver styrka men framförallt teknik för att inte skada kroppen.

Rör på fötterna

Du ska böja på knäna och använda dem som lyftkraft och trampa runt med skyffeln innan snön slängs av. Det är bra om man övar in rörelsen innan, precis som vilken idrottsutövare som helst.

Men det är inte enbart ryggen som tar stryk, även armbågar och axlar får jobba med de tunga lyften, dessutom långt framför kroppen, som gör det ännu tyngre.

Träna upp stabiliteten

Det gäller att vara hyfsat tränad i kroppen. Det krävs styrka, men även stabilitet för att ha kontroll på sina rörelser. Ska du skotta mycket är det bra om du värmer upp innan. Gå ett raskt varv runt kvarteret eller ta ett antal åkarbrasor och hoppa runt ett tag. Det gäller att få fart på blodcirkulationen. Hjärtat kan också strejka, med betydligt allvarligare följder än ryggont.

Publicerad: 2015-06-29
Uppdaterad: 2015-12-04
Skribent: Mikael Westerlund
Innehållsansvarig: Mikael Westerlund