Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Startsida

Åtgärder vid id-kapning

  • Polisanmäl. Ring 114 14 eller besök närmsta polisstation.
  • Kontakta aktuellt företag där lånet/krediten/produkten är beställd.
  • Spärra ditt personnummer hos aktuellt kreditupplysningsföretag.
  • Bluffakturor ska bestridas. Det innebär att motparten får veta att du motsätter dig betalningen och varför.
  • Ring din bank och kontrollera konton och krediter.
  • Ring Skatteverket och kontrollera din folkbokföring samt att inte någon obehörig står skriven på din adress.
  • Ring Svensk adressändring och kontrollera att din post inte är eftersänd till annan adress.
  • Vid förlustanmälan av pass eller nationella ID-kort ring 114 14 eller vänd dig till en polisstation. I andra fall ska du kontakta utfärdaren, exempelvis Skatteverket.
  • Vid förlust av betal- och uttagskort kontaktar du din bank eller kreditkortsföretaget för att spärra kortet.
  • Förbyggande åtgärder för att minska risken att bli utsatt igen.