Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Startsida

Checklista

  • Publicering på internet
    • Innan du publicerar information som bilder, filmklipp, texter på nätet bör du tänka på att informationen kan spridas obegränsat bortom din kontroll.
    • Det som publiceras på internet går inte att ta bort och att kan spåras i framtiden.
    • Tänk på att nyanser, till exempel ironi kan försvinna i korta meddelanden och i text.
    • Publicera aldrig värdefull information som exempelvis namn, personnummer, telefonnummer eller adress på internet.
    • Tänk på vilken information du publicerar om dig själv i sociala medier. Du kan riskera att råka ut för identitetsstöld om du publicerar personlig information i dina profiler.
    • Du bör alltid fråga personen/-er som är med på fotografier eller film om tillåtelse att dessa publiceras.
    • Tänk igenom vad du kan publicera utan att kränka någon.
    • Om du blivit kränkt på nätet. Ta i första hand kontakt med personen i fråga, i andra hand kontaktar du den som är ansvarig för sidan. Det går även att anmäla till polisen.
  • Skydda din dator
    • Se till att ditt operativsystem på datorn uppdateras automatiskt.
    • Tacka alltid ja till uppdateringar av kända program som du redan har installerat på din dator.
    • Ha ett uppdaterat antivirusskydd på din dator.
    • Se till att din dator är utrustad med en brandvägg.
    • Tänk på vilka webbplatser du besöker och vad du vad du laddar ner, installera inte okända program.
    • Skydda alltid datorn med ett lösenord så att den är låst för obehöriga.
    • När du har utfört dina ärenden på en webbsida (ex: bankärenden) bör du logga ut från sidan.
    • Lämna inte datorn i bilen eller på andra platser där den är lätt att stjäla.
  • Säkerhetskopiering
    • Spara alltid värdefull information på minst två olika ställen.
    • Hitta den lösning för säkerhetskopiering som passar dig. Du kanske vill göra säkerhetskopior på en extern hårddisk, lagra via en webbplats eller skriva ut.
    • Information som är oersättlig bör du spara på två ställen som inte påverkas av samma riskscenario till exempel en brand eller översvämning.  
    • Information på mobila enheter bör du vara extra noga med att säkerhetskopiera då risken att tappa bort en mobil enhet är större än en stationär dator.
  • Smarta telefoner och surfplattor
    • Hantera din smarta telefon/surfplatta på samma sätt som du hanterar din dator.
    • Använd alltid skärmlås (ex: pinkod, lösenord) på din mobil eller surfplatta så att inte vem som helst kan komma åt applikationer och personliga uppgifter.
    • Lämna inte din smarta telefon eller surfplatta utan uppsikt och tänk på vem du lånar ut den till.
    • Om du ansluter dig till trådlösa nätverk via mobila enheten  är det bra att ansluta sig mot trådlösa krypterade nätverk.
    • Klicka inte på okända länkar och öppna inte okända filer, oavsett om det är via webbläsaren, genom epost eller som SMS.
    • Tänk efter vad du installerar. Ladda endast ned applikationer, appar från kända och välrenommerade bibliotek som Appstore och Google play.
    • Logga ut från dina applikationer efter användning.
    • Tänk på att säkerhetskopiera information som du inte vill bli av med från din smarta mobil/surfplatta
    • Uppdatera din mobila enhet så fort det finns en uppdatering tillgänglig.
    • Om du förlorar din surfplatta eller smarta telefon är det viktigt att du genast ringer och spärrar ditt abonnemang.
    • Om du använder en smart telefon eller surfplatta i arbetet ska du följa de regler som din arbetsgivare har satt upp för användningen.
  • Internetsäkerhet
    • Skicka inte känslig eller hemlig information i E-post.
    • Öppna inte mail eller bilagor från okända avsändare.
    • Handlar du på nätet ska du ta reda på mer om företaget du handlar ifrån.
    • Skriv ut eller ta en skärmdump på din betalning/ditt köp om du handlar via nätet.
    • Var försiktig med att lämna ut ditt kontonummer och välj i första hand att betala mot faktura.
    • När du är färdig med det du ska göra på din Internetbank, andra betalningstjänster, offentliga portaler och andra webbplatser bör du logga ut.
    • Se till att din dator har ett bra tekniskt skydd som brandvägg och antivirusprogram. (Läs mer under avsnittet skydda din dator).
    • Säkra ditt eget nätverk och tänk på hur du surfar då du använder publika nätverk. (Läs med under trådlösa nätverk).
  • Minska risken för id-kapning
    • Använd ett bra lås till din brevlåda så att ingen kan stjäla din post och komma åt dina personliga uppgifter.
    • Särskilt via internet kan man utsättas för angrepp av identitetstjuvar. Se till att skydda din dator för eventuella angripare (Läs mer på sidan: Skydda din dator)
    • Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i sopor eller i pappersinsamling.
    • Uppdatera/skicka aldrig dina identitetsuppgifter, lösenord eller bankkortsuppgifter via e-post.
    • Banker frågar aldrig via e-post eller sociala medier om dina koder, lösenord eller bankkortsnummer.
    • Om någon tar kontakt med dig via mail eller telefon och vill ha information från dig – ska du alltid be att få återkomma via företagets växel. Det kan röra sig om phishing.
    • Öppna inte bilagor i e-post från okända eller oväntade avsändare. Kontakta istället den aktuella avsändaren om du vill undersöka vidare
    • Du kan inte vinna på ett lotteri utan att köpa en lott.
    • Ett erbjudande som låter för bra för att vara sant är oftast det.
    • Anslut dig till digitala kreditupplysningstjänster eller digitala brevlådor, då vet du snabbt om du utsatts för id-kapning genom att någon ansökt om lån/kredit i ditt namn.
    • Spärra obehörig adressändring.
    • Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag. Följ upp om du inte känner igen en utgift eller betalning.
    • Det är viktigt att förstöra elektroniska media, som CD-skivor, USB-minnen, hårddiskar med personlig information innan du kastar/säljer dem.
  • Åtgärder vid id-kapning
    • Polisanmäl. Ring 114 14 eller besök närmsta polisstation.
    • Kontakta aktuellt företag där lånet/krediten/produkten är beställd.
    • Spärra ditt personnummer hos aktuellt kreditupplysningsföretag.
    • Bluffakturor ska bestridas. Det innebär att motparten får veta att du motsätter dig betalningen och varför.
    • Ring din bank och kontrollera konton och krediter.
    • Ring Skatteverket och kontrollera din folkbokföring samt att inte någon obehörig står skriven på din adress.
    • Ring Svensk adressändring och kontrollera att din post inte är eftersänd till annan adress.
    • Vid förlustanmälan av pass eller nationella ID-kort ring 114 14 eller vänd dig till en polisstation. I andra fall ska du kontakta utfärdaren, exempelvis Skatteverket.
    • Vid förlust av betal- och uttagskort kontaktar du din bank eller kreditkortsföretaget för att spärra kortet.
    • Förbyggande åtgärder för att minska risken att bli utsatt igen.

     

  • Trådlösa nätverk
    • Skydda ditt trådlösa nätverk genom rätt inställningar.
    • Byt lösenord på routern och kryptera det egna nätverket med lösenord. (Läs om starka lösenord på sidan lösenord).
    • När du använder publika nätverk bör du bara logga in på sidor som erbjuder krypterad kommunikation (det ser du om adressen börjar med https://).