Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Startsida

Checklista

  • Säkra dina lösenord

    • Lämna aldrig ut dina lösenord.
    • Använd unika lösenord för olika tjänster, framför allt dina viktigaste tjänster.
    • Använd långa lösenord, gärna en lösenordsfras som är lätt att minnas.
    • Använd lösenordshanterare.
    • Aktivera flerfaktorinloggning där det går.

     

  • Säkra dina kortuppgifter
    • Använd bankens säkerhetslösning för dina bankkort. Spärra för internetköp och öppna kortet när du vill handla på nätet.
    • Lämna aldrig ut dina koder eller kortuppgifter till någon som efterfrågar dem i mejl, sms eller telefon.
    • Tillåt inte webbsidan eller appen du använder för att handla att spara dina person- och kortuppgifter.
    • Behöver du spara dina kortuppgifter kopplat till en smart enhet, använd ett kreditkort eller annat betalkort som inte är kopplat till ditt lönekonto.
    • Har olovliga köp gjorts eller har du förlorat ditt bankkort, kontakta omedelbart din bank, spärra kortet och gör en polisanmälan.
    • Förvara alltid ditt kort säkert i stängd väska eller i stängd ficka.
  • Skydda dina smarta saker
    • Aktivera automatiska uppdateringar på dina smarta enheter och din dator  – glöm inte din wifi-router! Tacka alltid ja till säkerhetsuppdateringar av program du har installerat på din dator eller telefon.
    • Välj leverantörer du känner till och litar på när du köper smarta enheter. Undersök om leverantören brukar erbjuda löpande uppdateringar.
    • Använder du dig av smarta enheter som har betalfunktioner ska du se till att kortuppgifter inte sparas i enheten.
    • Gör regelbundet backup av informationen på datorn och i telefonen till en extern hårddisk eller molnet för att bevara dina bilder, videos och viktiga dokument.
    • Överväg om du behöver koppla upp dina smarta enheter eller alternativt koppla bort smarta enheter du inte längre använder från internet.
  • Skydda dig mot nätfiske och skadlig kod
    • Granska mejlet noga innan du öppnar en bifogad fil eller klickar på en länk. Är meddelandet förväntat? Brukar avsändaren uttrycka sig på det här sättet?
    • Bli misstänksam och klicka inte om meddelandet innehåller uppmaningar att till exempel:
      - Lämna ifrån dig kort- eller kontonummer eller lösenord
      - Ber dig ladda ner bilagor eller programvara.
      - Uppmanar dig att agera snabbt.
    • Om du fattar misstankar bör du verifiera avsändaren via andra kanaler än de som anges i utskicket eller avstå från att öppna/klicka. Om du är anställd i en organisation ska du kontakta din it-funktion.