Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Startsida

Checklista

  • Minska risken för id-kapning
    • Använd ett bra lås till din brevlåda så att ingen kan stjäla din post och komma åt dina personliga uppgifter.
    • Särskilt via internet kan man utsättas för angrepp av identitetstjuvar. Se till att skydda din dator för eventuella angripare (Läs mer på sidan: Skydda din dator)
    • Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i sopor eller i pappersinsamling.
    • Uppdatera/skicka aldrig dina identitetsuppgifter, lösenord eller bankkortsuppgifter via e-post.
    • Banker frågar aldrig via e-post eller sociala medier om dina koder, lösenord eller bankkortsnummer.
    • Om någon tar kontakt med dig via mail eller telefon och vill ha information från dig – ska du alltid be att få återkomma via företagets växel. Det kan röra sig om phishing.
    • Öppna inte bilagor i e-post från okända eller oväntade avsändare. Kontakta istället den aktuella avsändaren om du vill undersöka vidare
    • Du kan inte vinna på ett lotteri utan att köpa en lott.
    • Ett erbjudande som låter för bra för att vara sant är oftast det.
    • Anslut dig till digitala kreditupplysningstjänster eller digitala brevlådor, då vet du snabbt om du utsatts för id-kapning genom att någon ansökt om lån/kredit i ditt namn.
    • Spärra obehörig adressändring.
    • Kontrollera regelbundet dina kontoutdrag. Följ upp om du inte känner igen en utgift eller betalning.
    • Det är viktigt att förstöra elektroniska media, som CD-skivor, USB-minnen, hårddiskar med personlig information innan du kastar/säljer dem.
  • Åtgärder vid id-kapning
    • Polisanmäl. Ring 114 14 eller besök närmsta polisstation.
    • Kontakta aktuellt företag där lånet/krediten/produkten är beställd.
    • Spärra ditt personnummer hos aktuellt kreditupplysningsföretag.
    • Bluffakturor ska bestridas. Det innebär att motparten får veta att du motsätter dig betalningen och varför.
    • Ring din bank och kontrollera konton och krediter.
    • Ring Skatteverket och kontrollera din folkbokföring samt att inte någon obehörig står skriven på din adress.
    • Ring Svensk adressändring och kontrollera att din post inte är eftersänd till annan adress.
    • Vid förlustanmälan av pass eller nationella ID-kort ring 114 14 eller vänd dig till en polisstation. I andra fall ska du kontakta utfärdaren, exempelvis Skatteverket.
    • Vid förlust av betal- och uttagskort kontaktar du din bank eller kreditkortsföretaget för att spärra kortet.
    • Förbyggande åtgärder för att minska risken att bli utsatt igen.

     

  • Starkare lösenord
    • Skapa ett starkt lösenord genom att sätta ihop tre slumpmässiga ord tillsammans med siffor, specialtecken, stora och små bokstäver och är minst 12 tecken långt.
    • Välj aldrig ett lösenord som kan kopplas till dig, exempelvis bilens registreringsskylt eller personnummer.
    • Använd inte vanliga ord som "sommar" eller kombinationer som ”qwerty” (tecken i följd på tangentbordet).
    • Använd alltid olika lösenord för olika inloggningar och byt regelbundet lösenord för de viktigaste tjänsterna.
    • Använd tvåfaktorautentisering vid inloggning om det finns (se faktablad).
    • Lämna aldrig ut ditt lösenord till någon annan.
    • Ge aldrig någon annan dina koder till din internetbank. Ingen annan behöver känna till dem då det är tekniskt omöjligt för någon annan att logga in på sin bank med dina koder.
    • Använd en lösenordshanterare, (se faktablad).
  • Tips för att försvåra för obehöriga att få tillgång till dina bankkortsuppgifter
    • Innan du beställer något via internet, sök efter omdömen och eventuella varningar om den e-handlare (företag) du planerar att beställa av. Det är ett sätt att ta reda på om andra haft problem eller om handlaren verkar oseriös.
    • Ser du ett grönt hänglås i adressfältet betyder det att e-handlaren har säker anslutning. Det gör ditt köp säkrare.
    • Handla gärna av e-handlare med säkerhetsfunktionen 3D Secure för betalning. Då visar du handlaren med ett extra säkerhetssteg vem du är.
    • Hör med din bank om vilka säkerhetslösningar de har på sina bankkort gällande köp på internet